събота, 5 януари 2019 г.

Братя Грим без капка грим


Винаги ме е дразнело подценяването на приказките за лека нощ. Те не са измислени с цел да улеснят родителите в приспиването (със скука) на ревливите хлапета, а са по-скоро насочени към родителите, които все още не могат да се ориентират в днешния откачен свят на сложни обществени и междуличностни отношения. Някои от детските книжки дори могат да се възприемат и като наръчници за родители, съдържащи ценни съвети за отглеждане на деца, тъй като засягат всички теми, които вълнуват днешните бг мами.
Най-разискван в последно време е казусът с ваксините. Ваксъри скачат със спринцовки срещу анти-ваксъри, които от своя страна яростно бранят челядта си от кръвожадни медицински сестри и лекари, които искат да използват рожбите им за тайни лабораторни експерименти, в стил д-р Джекил. Няма да взема отношение по темата. Вместо това ще припомня българската народна приказка „Царският син и чумата”. За тези, които не я помнят или не са чели този детски хорър, накратко: след раждането на царската дъщеря хората в царството започват да измират. До този масов мор се стига, защото царското семейство се оказва анти-ваксъри, които неволно предизвикват чумна епидемия. Затова, преди да правите (или в случая – да не правите) нещо, четете.
Кърменето е другият важен въпрос, който вълнува гърдите на бременните и на младите майки. Ако се колебаете дали да пъхнете зърна в беззъбата устичка на бебето си, българската народна приказка за юнакът, що бозал двайсет и пет години е вашата приказка. Тя е не само насърчаваща кърменето (включително на обществени места), но и убедителна заради фактите, които съдържа. Юнакът става силен, защото е сукал мляко от майка си, а не от биберон със сухо мляко. Мисля, че няма нужда от повече коментари.
В наши дни все повече хора имат репродуктивни проблеми. Българската приказка „Неродена мома” е може би първата в световен мащаб, която предлага алтернативни начини за поява на живот, още преди науката да измисли инвитрото, сурогатното майчинство и дори осиновяването. Благодарение на златната ябълка в много семейства започва да се чува детски смях. Затова имайте едно наум, когато режете ябълки.
„Жива вода” на братя Грим е следващата поред важна приказка, особено за младите родители, които се чудят с каква вода да поят малките си зверчета. Дали ще се спрат на минерална, дали на чешмяна, дали на уранова – все ще е по-добре от тази в приказката, която е замърсена с микроорганизми (точно заради това е жива). Не вярвайте на измишльотините за чудодейна сила, която лекува болни и възкресява мъртви. Няма такива работи. Най-много да си докарате диария.
„Принцесата върху граховото зърно” е приказка със силно възпитателен характер и се препоръчва за по-големи деца и непокорни тийнейджъри. Андерсен, ненатрапчиво и благо, разкрива на подрастващите неприятните последици от храненето в леглото.
За тийнейджъри е предназначена и „Малката кибритопродавачка”. Тук става дума за престъпна експлоатация на детски труд от мързеливи и незагрижени родители. Неработеща майка, неизвестен баща - проблемите в семейството се отразяват върху детето, което в крайна сметка умира. Но смъртта на кибритопродавачката не трябва да се възприема просто като физическа смърт. Тя е метафора на преждевременната смърт на цяло едно поколение, изоставено на произвола. Затова, деца, когато следващия път ви накарат да изхвърлите боклука, надайте глас. Не оставяйте родителите да ви тъпчат! Не им позволявайте да ви отнемат живота!
Да оставим за момент децата на УНИЦЕФ, защото и други хора имат проблеми, които трябва да забележим, първо, и след това – да разрешим адекватно.
В днешния свят темата за дискриминацията на различните е широко застъпена. Само че съвременните защитници на човешките права не са първите. Седемте джуджета, Малкият Мук, Малечка-Палечка и Малечко-Палечко са представители на общността на малките хора. Изграждайки тези три положителни образа, Вилхелм Хауф, Ханс Кристиан Андерсен, Вилхелм Грим и Якоб Грим за първи път повдигат темата за проблемите на малките хора.
„Едноочка, Двуочка и Триочка” на Братя Грим пък е приказка за семейство, което отглежда деца с увреждания. Въпросът е кога ще можем да видим историята на трите момичета и по TLC. Би било интересно да чуем разказ на Двуочка за това какво е да си единствено нормално дете с две ненормални сестри. Тази приказка дава повод за друг тип размисли – как се чувстват децата без увреждания сред деца с увреждания? Дали в даден момент те не се превръщат в жертва на дискриминация? Очаквайте скоро в специална документална поредица.
По отношение на човешките права българското общество търпи заслужени критики на моменти. Но само на моменти. В старите приказки са разрешени браковете между митологични съществи и човек, като в „Змейова невеста”, затова не виждам причини хората да се бунтуват срещу гей браковете. Впрочем, приказка на същата тема е „Красавицата и звяра”, която обаче се появява доста след нашата „Змейова невеста”, а това показва, че по отношение на нетрадиционните бракове изпреварваме във времето западноевропейците. Затова е нужно да се върнем към корените и да преоткрием себе си; да си спомним, че някога сме били либерален и модерен народ, който, по неясни причини, един ден е тръгнал назад в развитието си.
Освен натоварените с обществени послания приказки, има и чисто политически такива, като „Жаба царкиня” и „Халифът щъркел”. Хората по целия свят (и българинът особено) много обичат да осмиват политическите лидери. Меркел, Макрон, Доналд Тръмп, Бойко Борисов – светът е пропищял от политици. Е, аз пък имам неприятни новини за вас – всеки може да управлява. Щом жабата може да бъде царица, значи и Меркел може да бъде канцлер. Щом щъркел може да управлява, при това консервативна арабска страна, значи и Тръмп може да бъде президент на демократична Америка.
Поне на теория би трябвало да може.  Само че реалният живот не е приказка.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.