Има
книги, чиито (български) предговори са по-интересни от сюжета. Такъв е странният
случай с „Конникът без глава”. Преводачът на книгата, който е и автор на
впечатляващия предговор, е успял да съчини по-голяма измишльотина от Майн Рид,
чиято история за обезглавен конник, препускащ из прерията, звучи достоверно в
сравнение с безумията, съдържащи се в критическия текст.
За
тези, които са чели книгата, няма нужда от преразказ, така че пропускам тази
част, още повече, че не искам да спойлвам на незапознатите със сюжета, и се
насочвам директно към същността.
Социалистическият
прочит на произведението поставя на заден план любовната история между
авантюриста Морис Джерълд и богатата наследница Луиза Пойнтдекстър и се
съсредоточава върху конфликта между обикновения човек от народа и буржоата
империалист. Но аз няма да ви преразказвам и предговора (който желае, нека потърси изданието на
„Народна младеж” от 1969 г.), нито пък ще пълня настоящият текст с излишни цитати. И без
тях е ясно, че критиката винаги е търсила и ще търси под вола теле и ще открива
в книгите това, което е удобно и което е актуално в даден времеви период, за да
има основание да насърчи или спре издаването на една книга.
И
ако за критиката от преди 1989 г. най-важна е била класовата борба, то днес
правят впечатление други сериозни теми, засегнати в на пръв поглед доста
повърхностната приключенска книга. Само че тези теми днес по никакъв начин не
допринасят за доброто име на Майн Рид и не го правят световно значим писател, а
напротив – той заслужава върху него и произведенията му да се излее
справедливият гняв на поне няколко международни организации.
„Конникът без глава”, както вече казах, е (уж) приключенска книга, отиваща на
моменти към романтичния жанр. Но това е само привидно. Ако се чете, както
трябва (между редовете), ясно се вижда, че тя не е нищо друго, освен расистка книга. Героите на
Майн Рид живеят в расови и етнически обособени общности, в които всеки мрази
различния. Най-силна е взаимната омраза между бели и индианци, но и съдбата на
негрите не е никак приятна. Обръщението „ей, негър” (цитирам по памет) би трябвало да тревожи всяко уважаващо
себе си издателство. Освен това, Майн Рид демонстрира най-нахално национализъм.
Двамата най-положителни герои – Морис Джерълд и Зеб Стамп – са ирландци по
произход, също като автора. СлучаЕнос? Не мислА.
Организацията
на феминистките също трябва да се посъбуди малко и да нададе вой, защото „Конникът
без глава”, освен расистка, е и сексистка
книга, затова е недопустимо вече повече от 200 години да се разпространява сред
младите и да заклеймява жените като по-слаби и по-глупави от мъжете. За
главната героиня Луиза Пойндекстър авторът пише: „…тя е все пак човек, при това жена”. Този сексистки цитат не е
изолиран случай, но е най-безочливият от всички и ясно показва отношението на
Майн Рид към жените – те са хора, ама не съвсем.
Още
един проблем в „Конникът без глава” е насилието над животните, описано с
одобрение в множество сцени. Един от любимите герои на Майн Рид в романа –
ловецът на мустанги Зеб Стамп – забива ножове в гърба на коня си, за да го
накара да тича бързо, убива ягуар, който е защитен вид, ако не греша и извършва
какви ли не издевателства над беззащитни живи същества. И той не е единствен.
Въпреки това, тези убийци са представени като герои. Питам ви аз,
природозащитни и всякакви други „зелени” организации, тези ли трябва да бъдат
модел за подражание на подрастващите? Дори и само заради последната глава,
книгата трябва да бъде забранена, защото там се говори директно за унищожаване
на природата: „По места, където по-рано
растяха гъсти гори, се появиха плантации.” Човекът е враг на природата и
американците пречат на целия свят още от преди появата на Доналд Тръмп и не
знам защо „зелените” стоят безучастни. Или, щом се строят плантации, а не ски
писти, може? И щом се убиват диви прерийни коне, а не странджански кози,
проблем няма.
Ето
ви три основателни причини, поради които издаването на „Конникът без глава”
трябва д се преустанови незабавно. И ако написаното дотук не ви е възмутило
достатъчно, то гаврата с трупове вече трябва да прелее чашата на общественото
търпение. Подигравката с обезглавения мъртвец, качен на кон и обречен да язди
до края на времето из прерията, е не само гнусна от морална гледна точка, но и
чисто физиологично може да накара всеки нормален човек на повърне от отвращение.
Децата не бива да четат такива неща, защото имат склонност да копират модели и
утре, недай боже, на някое хлапе може да му хрумне да направи нещо подобно със
свой съученик заради откраднато гадже.
Въпреки
всички лоши идеи в „Конникът без глава”, едно нещо не може да се отрече на Майн
Рид – толерантността му към ЛГБТ общността. Мустакатата индианка Изидора Коварубио
де лос Ланос е описана като красавица, въпреки че по-скоро прилича на момче.
Авторът пише за нея, че ако била без мустак, нямало да бъде чак толкова
красива, с което със сигурност печели симпатиите на джендърите.
Както
виждате, предговорът е много важен. Дали ще открие класова, дари расова борба,
все едно – критикът без мозък определя съдбата на „Конникът без глава”. А целта
на всички тези критически текстове е да удовлетворят множество интереси. За съжаление,
този на читателите видимо не е сред тях.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.