Книжната
година отминава и вместо към равносметка на прочетеното, се насочвам към някои
мрачни наблюдения. Може да са само мои. Може да са споделени. Може да не са
съвсем реални. Но ги има и мисля, че имат право да напуснат границите на моя
ум, най-малкото, защото пречат там и запълват място, а нямам излишък на памет.
Хващам
се, че започвам да страня от читателски дискусии (доколкото изобщо ги има) във всякаква форма. Причините не са само в лошото
възпитание на участниците. Основното ми отдръпване е жанрово.
За
мое съжаление, напоследък сякаш няма нищо друго освен фентъзи и безбройните му
доджанрове. Опитвам се да не съдя почитателите на приказното и да не се дразня на
ентусиазма им около новите поредици, автори и цветни прорезки. Но в цялата менажерия
от дракони, вампири, мамници и какви ли не още изчадия, се чувствам самотна,
неразбираща и неразбрана едновременно. Нямам намерение да хленча, а по-скоро
искам да впрегна аналитичния си рационален ум в търсене на логично обяснение
защо хора от високотехнологичния 21. век все още се вълнуват от бабини деветини
и се прехласват по паралелни светове по примитивен начин.
Единият
от отговорите най-вероятно се крие в този парадокс, който повтаря моделът от
времето на „Индустриалната революция“, чиято функция се явява Романтизмът. Умореният
от наука ум търси разнообразие в приказките, които поддържат живо въображението.
В противен случай, всичко би се свело до елементарни природни закони – сложни за
разбиране и в същото време опростяващи концепцията за живота.
Необяснимото
има и друго предназначение – да предизвиква мисълта да търси научно обяснение и
по този начин науката се развива. От тази гледна точка фентъзи литературата е полезна.
Автори като Дан Браун, макар да не са точно фентъзи, стъпват върху легендите, за
да покажат, че науката и старите вярвания са едно цяло.
Фентъзи
книгите имат едно огромно предимство – в тях няма невъзможно. Там всеки свят си
има свои закони и дори да си абсолютен невежа в която и да е област, пак можеш
да разбереш въображаемия свят, стига да изучиш добре картите, расите, езиците и
т.н. Това обаче може да бъде и проблем – непознаване на света, в който живеем,
и пълно оттегляне в измислен от автора.
Бих
се съгласила, че това бягство е оправдано, ако става дума за по-добър от нашия
човешки свят. Но наблюденията ми показват, че колкото по-брутална е измислицата,
толкова повече почитатели привлича. „Игра на тронове“ за мен е необяснимо място
на бягство от реалността, с всичката агресия и интриги там. Което ме навежда на
мисълта, че много от почитателине на жанра запълват друг дефицит – жаждата за
насилие. Признавам, по-добре е в този случай да задоволяват кръвожадната си
природа чрез книги, а не в реалността. И все пак, има нещо тревожно в това.
Тук
искам да отбележа, че макар да не съм почитателка на жанра, мога да оценя
майсторството и да отделя доброто от лошото или комерсиалното (май последните две се припокриват в наши дни). Прави ми впечатление, че много фентъзи почитатели
споделят колко труден и скучен им е Толкин, например, но харесват Ребека Ярос (нямам удоволствието да съм чела книгите ѝ, но съм
попадала на много ревюта и откъси и… определено не съм любопитна за повече). Което ме води до друго тъжно заключение – книгите се
четат не за да провокират, а за да приспят ума. А това прави невалидно
схващането, че четящ човек е равно на мислещ. Даже си мисля, че е точно обратното.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.