Ако
искате да прочетете нещо, изпълнено със секс и насилие, тогава вашата книга е
„Игра на тронове”, но ако вместо нея изберете „Калуня-каля”, ще получите не
само бой и секс, а и философски размисъл за живота като бонус (вместо сръбска
музика). Със своите скромни триста и няколко страници романът на Георги Божинов
не може да се мери по обем с нашумялото фентъзи, затова пък не му отстъпва по отношение
на история, драматизъм и колоритни герои (че даже и го превъзхожда).
Авторът не е
посочил конкретен исторически период, в който се развива действието, но
присъствието на каймакамина и на бея е ясен маркер за турско присъствие, а етническата
принадлежност на героите локализира сюжета в Родопите. Главният герой –
българо-мохамеданинът Калуньо е интересна смесица между Дон Жуан и Робин Худ,
между обикновен човек и супер герой, между доброто и злото. Неслучайно дори
произходът му не е чист – той е помак – от една страна, свързан кръвно с
потиснатите и от друга – духовно с потисниците; чужд колкото на едните, толкова
и на другите, защото е мюсюлманин сред българите и българин сред турците; той е
различният, осъден цял живот да живее в
противоречие със самия себе си и със света.
В началото на
историята виждаме, че Калуньо в действителност е човек – и тялото, и душата му
са уязвими, въпреки че заради своята нечовешка сила и начина, по който се
справя всеки път с многократно превъзхождащия го числено враг – сам и с голи
ръце, той е по-скоро хуманоид, на когото би завидял всеки екшън герой. Всичко,
което иска е да живее в мир, на село, сред природата, да коси трева и да се
отдава на плътски страсти. Постепенно той осъзнава, че за мира трябва да се
пролее кръв и той се преобразява като в „Трансформърс”– от кротък селянин се
превръща в кръвожаден войн, който убива безмилостно враговете и раздава
справедливост. За да разбере накрая, по болезнен начин, че единственото, което
носи щастие и удовлетворение на човека е любовта.
Трудно е да
се определи дали Калуньо е положителен или отрицателен герой. Той ловко
маневрира между нивата, където го чака неокосената трева, бойното поле, където
го чака врага и леглото, където пък винаги го чака жена. Виждаме го като сладострастен женкар и жесток убиец, като човек,
който в един момент се опиянява от своята власт – власт, която се опира на неговото богатството и на неговата сила, внушаваща страх. Но в същото време виждаме, че
Калуньо е смел човек, отстояващ принципите си и борещ се за справедливост, и то
не за себе си – той е заможен чорбаджия и живее богато, а за другите, за
каурите, и подобно на вманиачен в каузата си психопат от трилърите на Дан
Браун, той погубва всички, които по някакъв начин са нарушили установения от
природата ред, който той връща чрез насилие и го налага отново чрез насилие – такъв, какъвто според неговите разбирания трябва да
бъде редът. Но от страниците на книгата не изтича само обилно количество кръв и
макар че главният герой води активен сексуален живот, половите сношения не са
единственото му занимание. Калуньо показва, че може да използва и главата на
раменете си и да размишлява философски както за
дребните, така и за важните неща в живота, достигайки в един момент до извода,
че те се препокриват.
В едно
интервю Деян Енев определи „Калуня-каля” като „роман-шедьовър”, аз бих казала,
че е „мега як роман”, а както изглежда, според читателите е „мега як шедьовър”, тъй като откакто се
завърна на пазара след 26 години в изгнание, неизменно присъства сред десетте
най-продавани романа в месечната класация на „Хеликон”. Така че какъвто и
въхваляващ епитет да му прикачим, няма да прекалим. И въпреки че критиците
датират случката във времето – тя се развива през Априлското въстание и малко
след това, историята може да бъде извадена от
контекста и от времето, защото е универсална човешка история – може да се случи
в Родопите, в далечна Австралия и дори на Луната; да се развие през последните
години от турското робство, по време на Каменната ера или в далечното бъдеще,
когато героите вероятно ще бъдат киборги. Романът е написан преди почти 30
години, за отдавна отминали времена, но хората изобщо не са се променили
оттогава – те се обичат, любят се, прелюбодействат и страдат по изгубената
любов и всъщност любовта е най-важната, най-открояващата се тема, любовта е тази
непреходна сила, която крепи човека и в най-страшните дни и му носи радост,
когато няма нищо радостно в света около него. Виждаме, че развратът не е
запазена марка на „Дързост и красота” – в „Калуня-каля” се заплитат сложни
любовни отношения и ако Форестър и Лоугън винаги са въвлечени в любовен
триъгълник, то тук геометричната фигура е с пет ъгъла – Калуньо, първата му
жена Гюла, любовницата му Костанда, която си има мъж, и двете деца, които той отглежда
като свои – Нанко и Ленке. И въобще Калуньо се проявява като ненаситен
любовник, който обича възрастовото и етническото разнообразие. Това, че той се
люби с еднаква наслада и с помакинята, и с каракачанката, и с циганката и
непреодолимото, мъчително желание да прегреши с невръстната българка, подсилва
идеята, че за любовта няма граници – тя няма възраст, нито религия, нито цвят и
в този контекст Калуньо в никакъв случай не може да бъде заклеймен като
развратник, а напротив – той е човек, който се стреми към любов и красота.
„Калуня-каля” не е типичен български роман, не е тясно свързан с
народа ни като други романи, описващи периода преди Освобождението,
документалното е само основата, върху която увлекателно, с колоритен език
Георги Божинов охудожествява и интерпретира фактите. В „Калуня-каля” зрелищните
събития се редуват с моменти на пълно спокойствие, граничещи със скука, когато
героят размишлява за постъпките си, за чувствата си, за света, в който живее, а
после рязко се пренасяме в леглото с него, където го виждаме възбуден и разгорещен
в компанията на някоя привлекателна жена. Когато свърших с прочита, след
последната целувка и последното заровено в земята тяло, изпитах огромно желание
да подаря тази книга. Да я подаря на известния режисьор Ридли Скот, защото тази
книга заслужава да се превърне в епичен филм, а не се сещам кой друг би го
направил по-добре от създателя на „Гладиатор” и „Робин Худ”. И не знам коя
друга история би могла да свали от трона „Игра на тронове”, ако не историята на
един смел и силен мъж, който убива не защото по природа е жесток, а защото,
както самият той казва: „има страшни човеци на тоя свет, момче. Но срещу тях
трябва да се изправят още по-страшни, за да ги довършат.”
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.