„По-важен е блурбът на книгата, отколкото самата книга,
по-важна е снимката на автора върху корицата на книгата,
отколкото съдържанието ù, по-важно е авторът да влезе
в някой многотиражен вестник или
ТВ шоу,
отколкото това, което е написал”
Дубровка Угрешич
Съвременната масова книга е като съвременната масова
жена – една кифла с красива визия, но без никакъв пълнеж. Важното е да изглежда
добре и да е приятна на допир, така че да може да бъде показвана с гордост на приятелите.
Какво като е леко тъпичка, нали е лъскава? Говоря за книгата, не за жената.
Макар че нещата се припокриват. Колкото по-предизвикателна е тя (книгата),
толкова повече се продава: цветът на корицата, заглавието, шрифта – тези неща
са точно толкова важни, колкото гримът, прическата и облеклото на жената.
Книгоиздаването отдавна е станало по-скоро част от
шоубизнеса, отколкото от културата; книгите не са произведения на изкуството, а
продукт, който трябва да донесе печалба. С такава книга, попаднала в ръцете на
читателя, той изживява само една мимолетна авантюра, тя е „книга за една нощ”,
която го забавлява в момента, но която бива забравена веднага щом е свършил с
нея. Защото насладата е предимно физическа, но не оставя траен отпечатък в
съзнанието. Защото външният вид на книгата привлича, но съдържанието е това, в
което читателят се влюбва.
И изобщо не смятам за пресилено да се говори за
отношението с книгата като за любовна история. То е такова по своята същност –
когато той (читателят) е влюбен, мисли за нея (книгата), дори когато я няма, а
когато е при него, не иска да се откъсне и за един миг. И когато всичко
приключи, когато сложи точката накрая, си спомня дълго след това за изживяното и
му се иска да се върне при нея, за да изживее всичко отначало. За любовта ли
говоря сега или за четенето? Няма разлика, едно и също е да се влюбиш в хубава
жена (може и мъж, зависи от собствения ти пол или по-скоро от предпочитанията
ти) и да се влюбиш в хубава книга.
Ако се чудиш как един повърхностен парцал все пак си
пробива път до читателите, отговорът е следният: с връзки. Да, книгата в наши
дни не разчита на собствените си (литературни) достойнства, а на своя баща,
така де – автор, и в двата случая става дума за създател. Съвременният писател
вече не е онзи стар, брадат отшелник, който страни от хората и иска те да го
опознаят единствено през неговото творчество. Днешният писател е добре облечено
конте със статут на секс символ; споделя с феновете си в социалните мрежи свои
голи снимки, тагва се от всяка точка на света, така че да може да бъде открит
от медиите и вманиачените тийнейджърки, които си купуват всяка негова книга
преди да си купят спирала за екстремен обем на миглите и червено червило за
по-сочни устни, с които биха могли да омаят своя идол.
Литературата се е превърнала в евтин бордей, (не)
извинявайте за поредното вулгарно сравнение, но подобно на платената любов, и
тук целта е да се получи лесна печалба, а накрая са ощетени и трите страни:
авторът, който е проституирал, като е използвал таланта си не за това да
създаде нещо стойностно, а за да създаде нещо, което да задоволи и най-долните
читателски извратености, а читателят от своя страна е принизил себе си, като е
платил за една „лека” книга, която не е насочена лично към него, която не иска
с нищо да го обогати, а чисто и просто да донесе печалба на своя автор-сводник.
И най-потърпевша от всичко това е книга, която бива разтваряна от всеки
празноглавец, който иска единствено да се изфука, че я има, че е бил с нея, подмята
я по автобуси и градинки, за да го видят с нея и да му завидят, а
интелектуалците я заклеймяват с определения като „боза”, „боклук” или чисто и
просто я наричат снисходително „комерс”. А вината на горката книга е единствено
в това, че се е появила (случайно) заради едни греховни, сбъркани отношения
между автор и читател в съвременния свят – единият, преследващ лесна слава и
пари, а вторият – поддал се на желанието да опита от това, което е модерно, за
да може да говори след това с вдъхновение за тази книга и за да си спечели
престижа в очите на другите и собственото си уважение, че и той се е докоснал
до голямото изкуство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.