Джон Стайнбек е един от най-популярните и обичани
писатели. Със своя талант той успява да угоди дори на изтънчения и претенциозен
литературен вкус на манекенките, които правят изключение и допускат неговите
скромни книги да стоят в книжните им храмове редом до двете големи литературни
икони – Паулу Коелю и Е.Л. Джеймс. Обичат
го както на изток от Рая, така и на запад. Критиците твърдят, че той успява да омае
читателите със социалната ангажираност на произведенията си, на изток го
величаят заради прокарването на комунистическата идеология в капиталистическа
Америка, на запад пък го забраняват заради това – казано накратко, Стайнбек
остава неразбран и от властта, и от критиката. Слава богу, за разлика от вечно
мнителните управляващи, които търсят във всичко скрити заплахи за своята
лидерска позиция , читателите лесно откриват основната тема в творчеството на
Стайнбек. Той не пише за бедния, онеправдан, малък човек, смазан от
капиталистическата машина за пари, както смятат романтично настроените вещи
литератори, не иска да смени една власт с друга, нито пък се опитва да направи
нов, съвременен прочит на Библията.
Темата, която вълнува писателя и която е застъпена
в три от най-големите му произведения, е битовият алкохолизъм. Иначе как по
друг начин да си обясним популярността на Стайнбек в СССР? Какво вълнува
руската душа повече от чаша алкохол? Комунизмът? Заблуда. По-вълнуващи от чаша
пиячка за руснака могат да бъдат само… две чаши пиячка… или още по-добре – цяла
бутилка.
През 1929 година Стайнбек пише „Златната чаша” – един
тъжен роман за красива, но празна чаша от времето на „Сухия режим” в САЩ. Вече
9 години чашите на хиляди американци събират прах по рафтовете и този роман е смел,
открит упрек срещу нелепата забрана на естественото право на всяка чаша, била
тя стъклена, кристална, порцеланова или златна, да бъде запълнена с алкохол. Всичко
на този свят има предназначение, своя мисия и ако човекът, по подобие на
Бога-творец, е създал чашата, като я е натоварил с мисията да бъде пълна с
уиски, тогава никоя власт няма моралното право да отменя древните неписани закони
на човечеството. Не случайно „Сухият режим” пада само 4 години, след като Джон
Стайнбек издава своя роман – Франклин Рузвелт вдига наздравица, а „Златната
чаша” трябва да бъде възприета като своеобразен манифест на любителите на
чашката. За съжаление нито един критик не успява да разтълкува правилно
посланието в книгата и така тя остава недооценена, макар че е може би
най-влиятелното литературно произведения в историята, успяло действително да
промени света, а Стайнбек е единственият автор, който вместо да се съобразява с
позицията на президента, кара президента да се съобрази с неговата позиция,
т.е. да се пие алкохол.
През 1939 година „Златната чаша” се запълва с
„Гроздовата на гнева”. Цели десет години чашата стои празна и чака момента, в
който гроздовата на Стайнбек ще отлежи и ще стане достатъчно пивка за
отвикналите от консумацията на спиртни напитки американци.
Интересна е
историята с превода на заглавието на тази книга. У нас тя се появява под
заглавие „Гроздовете на гнева”, вместо с истинското „Гроздовата на гнева”.
Печатна грешка, която на пръв поглед не изглежда фатална – гроздовата се прави
от грозде – за печатаря сигурно
няма голямо значение. Само че има. Защото гроздето е само суровина, а гроздовата
вече е готов продукт; гроздовете са все още непреработени и от тях може да се
направи отлична ракия, стига да попаднат в правилните ръце, докато гроздовата е
качествено нов продукт, който само напомня за гроздовете, запазвайки техния
аромат. И ако се опитаме да вложим повече смисъл в заглавието, отколкото самият
писател е вложил и приемем, че гроздовете или гроздовата са метафора на
американското общество, в първия случай излиза, че обществото все още е във вид
на суров материал и единствено от производителя на ракия, т.е. от властта,
зависи дали ще стане качествено питие , т.е. общество. Вторият превод, който е
и правилният насочва към това, че обществото отдавна вече е ферментирало и е
станало такова, каквото е и колкото и да е лошо, процесът е необратим. Както е
и с ракията – веднъж преминала през алкохолна ферментация, вряла в казани и
налята в бутилки, няма как да придобие по-добър вкус. Остава само да отлежава и
единствено времето може да добави мъничко благост и да поправи частично последиците
от несполучливия процес на производство, така както годините винаги добавят по
малко разум дори и в най-празните глави.
Разбира се, Стайнбек изобщо не е имал това
предвид, но се заразих от примера на литературните критици и поех в измамна
посока. Всъщност заглавието „Гроздовата на гнева” има много елементарно
значение – когато човек се напие, става нервен и се стига до пиянски свади.
Такива като в „Тортила Флет” – известна кръчма близо до границата с Мексико, населена
с пропаднали алкохолици, чието единствено занимание е да се наливат до припадък.
„Тортила Флет” веднага става любима на американските читатели. Критиката обаче
не улавя тънкото идеологическо вербуване на задокеанския читател и си мисли, че
е така добре приета, защото има развлекателен характер. „Тортила Флет” излиза
през 1934 година – само година след отмяната на „Сухия режим” в САЩ. В тази
своя творба Стайнбек показва шайка пияници-мексиканци и жалкият им начин на
съществуване. Дали е случайно обаче, че героите са чужденци? Моля ви, в
литературата случайности няма. Авторът избира героите да са мексиканци по
народност, но всъщност говори за Съветския съюз – страната на пияниците – и
поставя въпрос пред американците такива ли искат да бъдат. По този начин много
хитро Стайнбек убива с един куршум два заека. От една страна, успява да внуши
на американците, че ако пиянството стане важна част от живота им, ще се
превърнат в същата изпаднала нация като руснаците и, от друга страна – успява
да осигури забавление на съветския читател с истории, които му напомнят за
родината.
Ако може да се каже, че в творчеството на Стайнбек
има закодирана библейска притча, то това е притчата за забранения плод.
„Златната чаша”, „Тортила Флет” и „Гроздовата на гнева” са свързани в цикъл
романи, в които той показва трите етапа, през които преминава едно общество,
над което тегнат забрани. В „Златната чаша” той воюва за правото да се пие
алкохол и успява да се пребори. В „Тортила Флет” поставя сериозен акцент върху
това, че трябва да се пие с удоволствие и мярка. „Тортила Флет” е критика към
властта, която чрез забраната на елементарни свободи, като пиенето на едно
малко след работа, изостря още повече желанието за алкохол и когато най-накрая
забраната пада, народът масово се отдават на алкохолизъм. И макар Стайнбек да
се опитва да събуди у порядъчните до вчера хора отвращение към пиянството, те
не могат да преодолеят нуждата да задоволят една дълго подтиската потребност. В
последната книга от цикъла – „Гроздовата
на гнева” – се виждат последиците от „Сухия режим”, чийто продукт е и литературната критика. Литературните критици
са хора, които прекаляват с чашката, въпреки че не носят на пиене и под влияние
на алкохола си задават философски въпроси за творчеството на Стайнбек и си
дават сами философски отговори. Затова, деца, не четете какво пишат литературните
критици и не си съставяйте мнение за книгите по техните анализи. Ако искате да
опознаете Стайнбек като автор, или четете книгите му, или изобщо не четете за
него. Ако ще четете критика, по-добре пийте гроздова. По-малко вредна е за
мозъчните клетки.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.