Йорданка Маринова: кралица на краставиците, авторка на романизираната биография на Райна Княгиня и откривателка на местоположението на кривата круша, е най-новата ми любимка в съвременната българска литература. Тази мистериозна дама, чието лице остава скрито за читателите, ме впечатли с умението си да подрежда думите, така че дори най-баналната история да се превърне във вълнуваща вълшебна приказка.
1. Защо точно „Кривата круша“?
Всички в България знаят как някои неща стигат до
под Кривата круша, но никой не знае коя е тя, къде точно се намира и защо е
последна инстанция за несретните проекти Е, аз знам. Познавам я по-добре от
всеки друг. И знам какво е станало с нея. И защо нещата са такива, както са.
Какво е изживяла, през какво е минала и защо крушите ѝ са най-сладки и свободни
за всички. И защо тези, които стигат по една или друга причина до нея не са
несретници, а избранници. Намъчи се тя, ама си струваше. Трябваше просто да изчака
да дойде нейното време. Сега цъфти, зрее и ражда.
2. А съществува ли В., ако не е тайна?
Да, съществува. Даже ще получи безплатно една книга. Без автограф.
3. Какво те привлече в Райна Княгиня, за да напишеш книга за нея?
Винаги ми е било мъчно за нея, от малка. Нямаше правилната книга за нея,
нямаше книга за живота ѝ, за личността ѝ, за жената и човекът Райкя. Всички
книги за Райна Княгиня ми стояха изкуствени и свършваха с развяването на
знамето. А това е по-скоро началото на живота ѝ, на истинският ѝ живот. С
узряването си се убедих, че правилната
книга за Райна Княгиня просто не е написана. Почудих се защо толкова колосални
имена в българската литература са подминали Райкя. С времето и това разбрах. И
понеже аз не съм колосално име в българската литература и нямам какво да вардя
от последствия (нито бих, дори да съм), и понеже не може да ми бъде платено, за
да пиша по специфичен начин на специфични теми, последвах отличният съвет: „Ако
искаш да прочетеш определена книга, но не я намираш – напиши я ти.“ Така и
направих – без уговорки и указания, без реклами, без милиметър отстъпление от
истината. Писането е отговорност – към белия лист, към читателите, към
истината, а в случая с тази книга – най-вече към Райкя. Постоянно мислех какво
ли би казала, ако чете редовете ми иззад гърба ми... Това ме държеше на пръсти
през цялото време на създаването на книгата. Гордея се с Райкя. Имала е две
висши (за времето си) образования – акушерство и учителство, родила е и
отгледала петима прекрасни сина, не се е огънала никога под нищо. Страдала е
безмерно, но е устояла на всичко. Каква жена! За сравнение Жана Дарк си е била просто
едно невзрачно селско момиче, (без да подценявам възможностите и заслугите ѝ,
разбира се).
4. Изпитваш ли носталгия по българското минало?
Изпитвам носталгия по българското бъдеще.
5. Рекламата определяща ли е за успеха?
Зависи от определението за „успех“. За финансов успех – сигурно. Който е
вложил в теб го е направил, за да умножи парите и реномето си. За литературен
успех – не, защото истински такъв идва само след проверката на времето.
6. Има ли място за конкуренция в литературата?
Там, където са намесени парите, винаги има конкуренция. Парите са намесени
в съвременната литература, по времето на всяко съвремие. Когато едно съвремие
отмине и дойде друго съвремие, времето пресява авторите и творбите им, и
конкуренцията спира. Остават добрата литература, която се превръща в класика и
се чете и от следващите поколения, и изчезващата литература, която събира прахта
по рафтовете на домове и библиотеки известно време преди да отпътува към печките
и вторичните суровини.
7. Коя твоя книга смяташ, че ще бъде успешна и на английски?
Предстои да разберем.
8. Да очакваме ли от теб стихосбирка?
Да, започвам я веднага след като завърша успешно копието на Мона Лиза.
9. Ходила ли си на финал на „Уимбълдън“?
Само по телевизията.
10. Кой е любимият ти тенисист?
Всеки спокоен, уравновесен, постоянен, неотстъпно подобряващ играта си, методичен,
скромен, стойностен мълчаливец, който е на манежа на тениса за момента. Такъв
беше Сампрас, такъв в момента е Синер.
11. Какво четеш, когато не пишеш?
Слушам книги и се движа. Предпочитам биографии, историческа
документалистика, конспирации. Позволявам си и по малко поезия, но гледам да не
преяждам с нея.
12. Какво мислиш за съвременната българска литература, като цяло?
Много съм щастлива да бъда свидетел на един пост-демократичен разцвет на
българската литература. Бях млада, но помня времената, когато издаването на
книга се случваше само за определени хора и то след много филтри от всякакво неприятно
естество. Ако бяха продължили онези времена, нямаше да има начин аз да съм една
от издаваните автори. Благодарна съм, че мога да наблюдавам промяната и в
литературата. Радвам се на всяко ново заглавие, от всеки жанр, на всеки нов или
утвърден автор, радвам се на многотията и шаренията на издателства, писатели,
поети, илюстратори и труженици на нивата на словото. Горда съм, че сме такова
кадърно племе и при толкова намален състав и разпръснатост на населението по
света и въпреки всичко успяваме да творим и да обогатяваме света с многобройни
и в голямата си част стойностни произведения. Същото се отнася и за
художниците ни, за музикантите и останалите ни творци. Културата ни е жива! Не
се гаси туй, що не гасне, истина е!Браво на нас!
13. Какво трябва да знаят за теб твоите читатели?
Че ги обичам и меря строго всяка написана дума, преди да изпратя посланията
си към тях. Че ги уважавам за това как усещат мислите ми и между редовете и
успяват да разчетат изпратените послания. Че им благодаря за искреността, с
която четат книгите ми и за чувствата, които изпитват и за които не се срамуват
да говорят. Че на верността им отвръщам с вярност.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.